بــســـتـــن
پـنـجــــــره

تابستان کجا سفر کنیم؟ راهنمای جامع سفرهای تابستانی در ایران

خواندن 6 دقیقه
21 خرداد 1403 | 11:47
21 خرداد 1403 | 11:47
خواندن 6 دقیقه

تابستان، فصلی است که بسیاری از ما را به فکر فرار از گرمای شدید و پیدا کردن مکانی خوش آب‌وهوا می‌اندازد. اگر شما هم برای سفر تابستانی در ایران به دنبال جایی با آب‌وهوای معتدل و خنک هستید تا از گرمای تابستان به آن پناه ببرید، علاوه بر شمال، مقاصد متعددی در گوشه‌وکنار کشور مناسب سفر هستند. در این مقاله، به معرفی بهترین مقاصد گردشگری تابستانی ایران می‌پردازیم که هر کدام از این مکان‌ها می‌تواند انتخاب مناسبی برای سفر تابستانی شما باشد. با طاووس گشت همراه باشید.

استان چهارمحال و بختیاری

شهرکرد

شهرکرد به‌عنوان مرکز استان چهارمحال و بختیاری، مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است و به همین دلیل به بام ایران شهرت دارد. آب‌‌وهوای شهرکرد در تابستان‌ها معتدل و در زمستان‌ها بسیار سرد می‌شود و در نتیجه جزو بهترین مقاصد سفر در تابستان به حساب می‌آید. در طول سفرتان سری نیز به جاهای دیدنی شهرکرد همچون امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون، پارک لاله، پارک جنگلی تهلیجان، موزه باستان‌شناسی و… بزنید.

کوهرنگ

کوهرنگ که به چشمه‌های خروشان آب معدنی معروف است، منطقه‌ای بسیار زیبا با ارتفاع ۲,۳۵۰ متر در استان چهارمحال و بختیاری است که یکی از خوش آب و هواترین شهرستان‌های کشور و از بهترین گزینه‌های سفر در تابستان محسوب می‌شود و با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی بسیار متنوع نظیر آبشار شیخ علی خان، چشمه کوهرنگ، تونل کوهرنگ و دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ توانسته است به یک قطب گردشگری مطرح تبدیل شود.

استان تهران

فیروزکوه

فیروزکوه از شهرهای زیبای استان تهران در مسیر جاده تهران به شمال به حساب می‌آید که میانگین دمای سالانه آن حدود هشت درجه سانتی‌گراد است. طبیعت بکر و زیبای این شهر، آن را به‌عنوان مقصد سفرهای تابستانی در میان گردشگران مطرح کرده است؛ از جمله تنگه واشی که در دل تابستان، آب‌وهوای خنکی دارد.

دماوند

دماوند یکی از شهرهای استان تهران و مرکز شهرستان دماوند است که مناطق دیدنی و خوش آب‌وهوای بسیاری دارد و یکی از قدیمی‌ترین شهرها و نخستین شهرهای اسطوره‌ای تاریخ ایران به حساب می‌آید. قله باشکوه و زیبای دماوند در شمال شهر دماوند قرار دارد که علت نام‌گذاری شهر نیز محسوب می‌شود. این قله بلندترین قله آتشفشانی آسیا و نخستین اثر طبیعی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران است. از جاذبه‌های دیدنی دماوند می‌توان به آبشار برف تنگه لار، آبشار جنگلک، دشت مشا، چشمه سیاه سنگ، چشمه اعلا و دریاچه تار اشاره کرد.

استان مازندران

آلاشت

آلاشت یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در مازندران است که از خنک‌ترین شهرهای شمالی در تابستان محسوب می‌شود و با سفر به آنجا می‌توانید در ارتفاعی بلند، مهمان ابر و آفتاب و جنگل باشید. این شهر زیبا با برخورداری از آب‌وهوای مفرح کوهستانی، بافت تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی، بنای مسجد امام حسین (ع) با معماری منحصربه‌فرد، موزه مردم‌شناسی در ساختمانی با قدمت بالغ بر ۱۵۰ سال، رصدخانه و جاذبه‌های فراوان دیگر، یکی از بهترین مقاصد برای تورهای طبیعت‌گردی و سفر تابستانی به شمال ایران است.

فیلبند

روستای فیلبند که به «بام شرقی مازندران» نیز معروف شده، مرتفع‌ترین ییلاقات مازندران است که با اقیانوسی از ابر و چشم‌اندازی بی‌بدیل پذیرای گردشگران در سفرهای تابستانی است. این ییلاق در اصل «فلبند» نام دارد؛ «فل» در گویش مازندرانی به‌معنای خستگی و «بند» نیز به‌معنای بند آمدن و نتوانستن است. علت این نام‌گذاری به‌دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تندی است که عبور از آن را دشوار می‌کند.

استان کردستان

سنندج

استان کردستان، بهار و تابستان بسیار مطبوع و معتدلی دارد و از همین رو از بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در تابستان محسوب می‌شود. گردشگرانی که این منطقه را برای سفر تابستانی خود انتخاب می‌کنند، می‌توانند بازدید از پارک جنگلی آبیدر سنندج، حمام وکیل‌‌الملک سنندج، روستای پلکانی پالنگان کامیاران و… را در برنامه‌ سفر خود بگنجانند.

مریوان

دریاچه زریوار در مریوان یکی از مقاصد بی‌نظیری است که به‌هیچ‌وجه نباید بازدید از آن را از دست داد. سنندج، مریوان و بانه از جمله شهرهای مهم و مطرح کردستان هستند که هر یک گنجینه‌ای از جاذبه‌های تاریخی وطبیعی را در خود جای داده‌اند. لباس کردی و رقص کردی از بارزترین ویژگی‌هایی است که با شنیدن نام کردستان، در ذهن اکثر مردم تداعی می‌شود.

استان لرستان

خرم‌آباد

استان لرستان، سرزمین لاله‌های واژگون، عروس آبشارهای ایران، اقلیم قلعه‌ها و چشمه‌های خروشان و جنگل‌های بلوط با ده‌ها سوغات و خوردنی و پوشیدنی رنگارنگ است که در روزهای گرم تابستان به‌عنوان یکی از مناطق خوش آب‌وهوا و خنک ایران، گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. خرم آباد، مرکز استان لرستان، مقصد اول لرستان‌گردی محسوب می‌شود و از همین رو گردشگران بسیاری در طول سفر تابستانی به لرستان، بازدید از قلعه فلک‌الافلاک، دریاچه کیو، مجموعه توریستی مخمل‌کوه و بام خرم آباد را در برنامه‌ خود قرار می‌دهند.

استان اردبیل

اردبیل

اردبیل دارای زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های معتدل است و از همین رو بهترین شهر ایران برای مسافرت در تابستان به شمار می‌رود. آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی جزو میراث جهانی یونسکو، دریاچه شورابیل، مسجد جامع اردبیل، رودخانه بالیقلو چای و جنگل فندقلو از جمله جاهای دیدنی اردبیل هستند که گردشگران می‌توانند در سفر تابستانی خود از آن‌ها دیدن کنند.

سرعین

سرعین شهری با چشمه‌های همیشه جوشان در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل است که به‌خاطر هوای مطبوع، از خنک‌ترین شهرهای ایران در تابستان محسوب می‌شود و گردشگران از بخش‌های مختلف ایران برای آب درمانی و همچنین فرار از گرمای تابستان به آنجا سفر می‌کنند. علاوه بر آبگرم‌های سرعین، سری نیز به سایر جاهای دیدنی آن مثل روستای آلوارس، روستای شایق، تپه آناهیتا، دهکده صخره‌ای ویند کلخوران و… بزنید.

استان کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های لرنشین کشور به شمار می‌رود که سرزمینی نسبتا مرتفع و کوهستانی در امتداد رشته کوه‌های زاگرس و دنا است. طبیعت این استان به‌خاطر ناشناخته بودن در بین گردشگران، هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده است که از آن جمله می‌توان به آبشار یاسوج، تنگ گنجه‌ای در یاسوج و دریاچه برم الوان در شهرستان بهمئی اشاره کرد. این استان به سرزمین چهار فصل شهرت دارد و سرزمینی مملو از دریاچه‌های زیبا و آب‌های روان، قله‌های سربه‌فلک‌کشیده و دشت‌های زیبا است.

کوه گل دنا

کوه گل نام قسمتی از طبیعت دنا واقع در نزدیکی شهر سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای چشمه‌های آب معدنی، دریاچه‌های فصلی و دامنه‌های پوشیده از گل است و رودخانه‌ای با همین نام نیز دارد که از چشمه‌های فوق سرچشمه می‌گیرد. تنگ کوه گل از نظر پوشش گیاهی و جانوری غنی‌ترین منطقه‌ دنای شرقی محسوب می‌شود و در طول تابستان می‌توان پرندگان مهاجری همچون مرغابی، لک‌لک، حواصیل و… را در این منطقه مشاهده کرد.

استان گیلان

ماسوله

ماسوله از زیباترین مقاصد تابستانی ایران است که با معماری خاص پلکانی، سالانه گردشگران بسیاری را به‌سمت خود جذب می‌کند. ای روستا با ارتفاع ۱,۰۵۰ متر از سطح دریا و آب‌وهوای کوهستانی، دارای تابستان‌های خنک و دلپذیر است. در ماسوله خبری از ماشین نیست و بازدید از آن فقط به‌صورت پیاده انجام می‌شود.

ماسال

ماسال با داشتن آب‌وهوای ییلاقی و کوهستانی، از خنک‌ترین شهرهای ایران در تابستان است که در منطقه‌ جلگه‌ای و کوهستانی قرار دارد. این شهرستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود و نزدیکی به کوه‌های تالش و جنگل‌های انبوه، دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است و گردشگران با سفر به این شهر می‌توانند ضمن لذت بردن از آب‌وهوای خنک، از طبیعت بکر و آرامش آن نهایت استفاده را ببرند.

برای سفر و رزرو و خرید تور های داخلی و خارجی، به وبسایت طاووس گشت مراجعه کنید.

همچنین می توانید با شماره های ما تماس بگیرید.

09137547969

03136277662