بــســـتـــن
پـنـجــــــره

معروف ترین سوغاتی های همدان

خواندن 3 دقیقه
18 خرداد 1402 | 12:34
18 خرداد 1402 | 12:34
خواندن 3 دقیقه

سوغات همدان، مجموعه‌ای از خوراکی‌ها و صنایع دستی است که نان کماج، انگشت‌پیچ، شیره انگور و نیز سفال، شیشه و فرش از معروف‌ترین این سوغات به حساب می‌آید. با طاووس گشت همراه باشید.

کماج همدان

وقتی صحبت از سوغات خوراکی همدان به میان می‌آید، کماج، اولین گزینه‌ای است که به ذهن بسیاری از افراد می‌رسد. البته نان کماج در مناطق مختلف و به شیوه‌‌های متفاوتی طبخ می‌شود؛ اما نان کماج همدان با نمونه‌های مشابه فرق می‌کند.

سفال همدان

لالجین را پایتخت سفال ایران و جهان می‌دانند پرا که سفال لالجین همدان از بهترین و با کیفیت‌ترین محصولات سفالی کشور است که قدمتی ۸۰۰ تا ۱,۰۰۰ ساله دارد. با این حال، هنر سفالگری، علاوه بر لالجین، در جای‌جای همدان دیده می‌شود. ملایر، کبودرآهنگ و تویسرکان، از جمله شهرهای استان همدان هستند که کارگاه‌های سفالگری در آنجا، فعال و پویا به کار خود ادامه می‌دهند.

چرم همدان

قدمت چرم‌سازی در همدان به حدود ۳,۰۰۰ سال قبا بازمی‌گردد. بر اساس شواهد موجود، اولین کارخانه چرم‌سازی کشور نیز در همدان احداث شد و روزگاری، این استان بهترین چرم ایران را تولید می‌کرد. از این جهت، نقل است که در گذشته به همدان «شهر دباغ‌خانه‌ها» می‌گفتند. سنگ شیر، خانه آقایی و خانه قانتور نیز سه دباغخانه مشهور همدان بودند.

انگشت پیچ

انگشت پیچ نوعی خوراکی شیرین و منحصربه‌فرد همدانی به حساب می‌آید که از لحاظ مواد تشکیل دهنده و طعم، شبیه گز اصفهان، از مشهورترین سوغات اصفهان، به نظر می‌رسد؛ اما از نظر بافت، مایعی غلیظ، روان و بدون مغز است. این شیرینی، بیش از یک قرن قدمت دارد و از قدیمی‌ترین سوغات همدان به شمار می‌رود.

شیشه‌گری

شیشه‌ و آبگینه از هنرهای قدیمی و باسابقه در همدان است که به گواه برخی، قدمت هزاران ساله دارد. بر اساس شواهد موجود، قدمت شیشه‌گری در ایران به قبل از میلاد مسیح می‌رسد و برخی از اشیای گرانبهای موزه آبگینه نیز از کاوش‌های صورت گرفته در همدان به دست آمده است. از این جهت، ظروف شیشه‌ای و هنر زیبای آبگینه، از معروف‌ترین و با ارزش‌ترین صنایع دستی استان همدان محسوب می‌شوند.

برای سفر و رزرو و خرید تور های داخلی و خارجی، به وبسایت طاووس گشت مراجعه کنید.

همچنین می توانید با شماره های ما تماس بگیرید.

09137547969

03136277662