بــســـتـــن
پـنـجــــــره

غذاهای محلی مراکش

خواندن 4 دقیقه
27 اردیبهشت 1403 | 22:17
27 اردیبهشت 1403 | 22:17
خواندن 4 دقیقه

مراکش، کشوری با تاریخ و فرهنگ غنی، غذاهایی دارد که تنوع، طعم و عطر آن‌ها به هر مسافری که به این سرزمین سفر می‌کند، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی می‌بخشد. در این مقاله، به معرفی برخی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی مراکش از طاجین و کوسکوس گرفته تا شاک شوکا خواهیم پرداخت. با طاووس گشت همراه باشید.

طاجین

طاجین (Tagine) تنها یک غذا نیست، بلکه یک روش پخت است که در یک ظرف سفالی کم‌عمق با درب مخروطی‌شکل انجام می‌شود. این ظرف ویژه باعث می‌شود تا حرارت و رطوبت درون آن حفظ شده و مواد به آرامی پخته شوند. طاجین یکی از شناخته‌شده‌ترین غذاهای مراکشی است که می‌توانید آن را در سراسر کشور، از دکه‌های کنار جاده‌ها تا رستوران‌های لوکس، پیدا کنید. طاجین معمولاً با نان تازه سرو می‌شود و طعم و بوی خاصی دارد که به دلیل استفاده از ادویه‌های مختلف در آن است.

کوسکوس

کوسکوس (Couscous) که غذای ملی مراکش شناخته می‌شود، طرفداران زیادی در کشورهای شمال و شمال غرب آفریقا نظیر تونس، الجزایر، موریتانی و لیبی دارد. این غذا اغلب در روزهای جمعه برای ناهار تهیه می‌شود و به‌طور سنتی در کاسه‌ یا بشقاب سفالی بزرگ سرو می‌شود و روی آن خورش گوشت یا سبزیجات ریخته می‌شود. مراکشی‌ها این غذا را با دست راست و همراه با نان میل می‌کنند.

زعلوک

زعلوک (Zaalouk) یک دیپ محبوب مراکشی است که از بادمجان، گوجه‌فرنگی، سیر، روغن زیتون، گشنیز، جعفری و ادویه‌هایی مانند زیره، پاپریکا و فلفل تشکیل شده است. این دیپ معمولاً همراه با نان‌ ترد برای میان‌وعده یا پیش‌غذا سرو می‌شود.

ماهی چرمولا

چرمولا (Chermoula) یک سس خوشمزه از شمال آفریقا است که در کشورهای مراکش، تونس، لیبی و الجزایر محبوبیت زیادی دارد. این سس از سیر، نمک، روغن زیتون، سبزیجات معطر، ادویه‌ها، آبلیمو یا سرکه تهیه می‌شود و برای مزه‌دار کردن ماهی‌ها استفاده می‌شود.

حریره

حریره (Harira) سوپی خوشمزه و مقوی است که در همه فصول سال طبخ می‌شود. این سوپ به‌خصوص در ماه رمضان برای افطار سرو می‌شود و از گوجه‌فرنگی، عدس، نخود، پیاز، برنج یا رشته فرنگی، تخم‌مرغ، آرد، سبزیجات معطر و ادویه‌هایی نظیر زنجبیل، دارچین و زردچوبه تشکیل شده است. حریره با مقداری گشنیز خردشده تزیین و با کمی آبلیمو سرو می‌شود.

کباب

کباب (Kebab) در بسیاری از آشپزی‌های دنیا رایج است و مراکش نیز از این قاعده مستثنا نیست. مراکشی‌ها کباب را معمولاً برای مناسبت‌ها، به‌خصوص در روزهای عید قربان، آماده می‌کنند. بهترین نوع گوشت برای این غذا، قسمت‌های گران‌تر و نرم مانند سردست بره یا فیله گاو است. در صورتی که از گوشت چرخ‌کرده استفاده شود، به آن کوفته (Kofta ،Kefta) می‌گویند.

باستیلا

باستیلا (Bastilla) یک پای معروف مراکشی است که اصالتش به منطقه اندلس برمی‌گردد و به‌طور سنتی با کبوتر تهیه می‌شود، اما امروزه از مرغ و ماهی نیز برای طبخ آن استفاده می‌شود. این پای شیرین و شور، یکی از غذاهای محبوب مراکشی است که با طعم‌ها و ترکیبات خاص خود، تجربه‌ای بی‌نظیر از غذاهای مراکشی را به ارمغان می‌آورد.

رفیسای مرغ

رفیسای مرغ (Chicken Rfissa) خوراکی با چندین قرن قدمت است که به‌دلیل فواید زیاد، پس از زایمان برای مادران تهیه می‌شود. همچنین مراکشی‌ها این غذا را برای مناسبت‌های خاص و دورهمی‌های خانوادگی آماده می‌کنند.

ماکودا

ماکودا (Makouda) نوعی کوکو یا کیک سیب‌زمینی است که به‌ویژه در ماه رمضان در سفره افطار دیده می‌شود. این غذا در سایر کشورهای شمال آفریقا نیز محبوب است و به‌دلیل وجود سیب‌زمینی و نان، منبع خوبی از کربوهیدرات است.

شاک شوکا

شاک شوکا (Shakshuka) صبحانه‌ای معروف است که طرفداران زیادی در شمال آفریقا و خاورمیانه دارد. این غذا که احتمالاً خاستگاهش به تونس یا یمن بازمی‌گردد، شبیه املت گوجه فرنگی است. در شاک شوکا، تخم‌مرغ‌ها روی سس گوجه‌فرنگی نیم‌پز می‌شوند و زرده‌های آن، عسلی و روان باقی می‌مانند. این غذا را می‌توان با شور لیمو، پنیر گوسفندی، زیتون و سوسیس نیز تهیه کرد.

مکوئی

مکوئی (Mechoui) که به‌خصوص برای عاشقان گوشت جذاب است، بره‌ای است که در گودال‌های خاصی کباب می‌شود. مشویی در مراکش بیشتر در جشن‌ها و مناسبت‌های خاص تهیه می‌شود.

ساردین شکم‌پر سرخ‌شده

مراکش با صدها کیلومتر خط ساحلی، زیستگاهی عالی برای انواع ماهی به‌شمار می‌رود. ساردین شکم‌پر سرخ‌شده یکی از غذاهای محبوب محلی است که با طعمی خاص و ادویه‌جات متنوع، لذیذ و دلچسب است.

ببوش

ببوش (Babbouche) یک غذای خیابانی محبوب است که از حلزون تهیه می‌شود. عطر و بوی این غذا که در دیگ‌های بزرگ و فضای باز پخته می‌شود، در کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌پیچد و رهگذران را به خود جذب می‌کند. ببوش به‌خصوص در فصل زمستان طرفداران زیادی دارد.

برای سفر و رزرو و خرید تور های داخلی و خارجی، به وبسایت طاووس گشت مراجعه کنید.

همچنین می توانید با شماره های ما تماس بگیرید.

09137547969

03136277662