بــســـتـــن
پـنـجــــــره

عجایب هفتگانه ایران: شگفتی‌های بی‌نظیر در دل تاریخ

خواندن 5 دقیقه
9 خرداد 1403 | 11:42
9 خرداد 1403 | 11:42
خواندن 5 دقیقه

ایران، سرزمینی با تاریخی پرفراز و نشیب و فرهنگی غنی، از کهن‌ترین تمدن‌های جهان محسوب می‌شود. این کشور با داشتن آثار تاریخی بیش از چهار هزار سال پیش از میلاد، از جمله سرزمین‌های تاریخی سازمان یونسکو به شمار می‌رود. ایران با رتبه هفتم در این سازمان، دارای میراثی بی‌نظیر است که هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. در این مقاله، به معرفی عجایب هفتگانه ایران می‌پردازیم؛ آثاری که هر کدام داستانی جذاب و منحصر به فرد را روایت می‌کنند. با طاووس گشت همراه باشید.

۱. تخت جمشید

تخت جمشید یا پرسپولیس، یکی از شگفت‌انگیزترین سازه‌های تاریخ ایران است. این مجموعه کاخ‌ها که در استان فارس و در نزدیکی شهر مرودشت واقع شده‌اند، به دستور پادشاهان هخامنشی ساخته شدند و برای مدت ۲۰۰ سال به عنوان پایتخت ایران مورد استفاده قرار می‌گرفتند. ساخت این مجموعه از سال ۵۱۸ پیش از میلاد آغاز شد و توسط داریوش بزرگ، خشایارشاه و اردشیر اول به تکامل رسید.

تخت جمشید به دلیل معماری بی‌نظیر و سنگ‌نوشته‌هایش، به عنوان اولین سازمان ملل جهان شناخته می‌شود. در این مکان، نمایندگان اقوام مختلف در روز سال نو به خدمت پادشاه می‌آمدند و هدایای خود را تقدیم می‌کردند. این تعاملات نمادی از صلح، دوستی و وفاداری به حکومت هخامنشی بود.

۲. طاق کسری

طاق کسری یا ایوان مدائن، یکی از جالب‌توجه‌ترین آثار معماری ایران در دوران ساسانی است. این سازه‌ی بی‌نظیر امروزه در تیسفون عراق قرار دارد و به دستور شاپور یکم در حدود ۲۲۴ میلادی ساخته شد. عرض این طاق ۲۵ متر است و پس از پل گاومیشان، عریض‌ترین طاق معماری ایران محسوب می‌شود.

این بنا که روزگاری محل برگزاری جشن‌های ملی و رخدادهای مهم بود، ردپای خود را در اشعار شعرای بزرگی همچون حافظ، سعدی و فردوسی نیز به جا گذاشته است. فرش معروف بهار خسرو نیز در این ایوان پهن شده بود که متأسفانه با حمله اعراب تکه‌تکه شد.

۳. میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان، سالم‌ترین بنای تاریخی ایران است که تاکنون به خوبی حفظ شده است. این میدان در زمان شاه عباس دوم صفوی ساخته شد و در چهار طرف خود بناهای ارزشمند و باشکوهی همچون مسجد امام، عمارت عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه را جای داده است.

این میدان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده و به عنوان دومین میدان بزرگ جهان شناخته می‌شود. دورتادور میدان، دویست حجره دوطبقه وجود دارد که اغلب صنایع‌دستی اصفهان در آنها به فروش می‌رسد. میدان نقش جهان امروز به‌عنوان نماد اصفهان و ایران در دنیا شناخته می‌شود.

۴. باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز، یکی از زیباترین و سرسبزترین باغ‌های ایران است. این باغ در شمال شهر شیراز واقع شده و با معماری استثنایی خود، هر بازدیدکننده‌ای را به وجد می‌آورد. باغ گیاه‌شناسی این محوطه نیز با انواع گیاهان نادر و کمیاب از ارزشمندترین کلکسیون‌های گیاهی ایران به شمار می‌رود.

باغ ارم که به دوران قاجار بازمی‌گردد، نمونه‌ای از یک باغ کوشک است. این باغ با مساحتی معادل ۱۱۰,۳۸۰ متر مربع، در سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسیده و گفته می‌شود قدمت آن به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد، اما در دوره زندیه وسعت یافته است.

۵. هفت تپه خوزستان

هفت تپه خوزستان، یکی دیگر از محوطه‌های تاریخی شگفت‌انگیز ایران است که در شهر شوش واقع شده است. این محوطه‌ی باستانی که توسط باستان‌شناس فرانسوی دمورگان کشف شد، بقایای یک شهر تاریخی متعلق به تمدن ایلام را به نمایش می‌گذارد.

هفت تپه مجموعه‌ای از ۱۴ تپه‌ی باستانی است که در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش قرار دارد. در این منطقه همچنین بقایای زیگوراتی مشابه زیگورات چغازنبیل کشف شده است. این محوطه‌ی تاریخی که در یونسکو به ثبت رسیده، حاوی اطلاعات ارزشمندی از تمدن ایلام است و آثار کشف شده از آن در موزه‌ی هفت‌تپه نگهداری می‌شوند.

۶. منارجنبان

منارجنبان اصفهان، یکی از عجایب هفتگانه ایران است که به دلیل معماری منحصر به فرد مناره‌هایش شهرت دارد. این بنا، مقبره عمو عبدالله کارلادانی، از عرفای سال ۷۱۶ هجری است و دارای دو مناره به قطر ۹ و ارتفاع ۱۷ متر است.

نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی منارجنبان این است که با تکان دادن یکی از مناره‌ها، مناره دیگر و حتی کل ساختمان به لرزش درمی‌آید. این ویژگی شگفت‌انگیز هنوز به طور کامل توضیح داده نشده و محققان دلیل منطقی برای این اتفاق پیدا نکرده‌اند. با این وجود، عده‌ای این پدیده را با نظریه دوپلر یا تشدید مرتبط می‌دانند.

۷. کلیسای وانک

کلیسای وانک، یکی از شاهکارهای مهندسی ارامنه ایران است که در محله جلفای اصفهان واقع شده است. این کلیسا که به دست ارامنه مهاجر در دوران شاه‌عباس صفوی ساخته شد، تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است و دیوارهای آن با داستان‌های تاریخی مسیحیان تصویرسازی شده است.

کلیسای وانک به معنای صومعه است و با نام آمناپرکیچ نیز شناخته می‌شود. این کلیسا یکی از ۱۳ کلیسای باقی‌مانده در محله جلفای اصفهان از قرن ۱۷ میلادی است و اولین چاپخانه با ماشین چاپ در ایران و خاورمیانه نیز در حیاط آن تأسیس شده است.

جمع بندی

ایران به دلیل تاریخ و فرهنگ غنی خود، پر از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است که هر کدام داستانی منحصربه‌فرد دارند. در این مقاله، به معرفی عجایب هفتگانه ایران پرداختیم؛ آثاری که هر گردشگری را متحیر می‌کنند و نمادی از شکوه و عظمت فرهنگ و هنر ایران هستند. امیدواریم این مقاله به شناخت شما از دیدنی‌های بی‌نظیر ایران کمک کرده باشد.

برای سفر و رزرو و خرید تور های داخلی و خارجی، به وبسایت طاووس گشت مراجعه کنید.

همچنین می توانید با شماره های ما تماس بگیرید.

09137547969

03136277662