بــســـتـــن
پـنـجــــــره

شاخ طلایی استانبول کجاست؟

خواندن 4 دقیقه
3 تیر 1402 | 19:54
3 تیر 1402 | 19:54
خواندن 4 دقیقه

شاخ طلایی استانبول یکی از جاذبه های اصلی شهر استانبول به شمار می رود. بسیاری از گردشگران و مسافران زمانی که به استانبول سفر می کنند برنامه سفر خود را به نحوی می چینند که حتما سری به این جاذبه گردشگری بزنند. با گشت و گذار در محله های اطراف شاخ طلایی در استانبول می توانید لحظات بسیار خوبی را تجربه نمایید. بسیاری از کافه رستوران های این محله ها دید خوبی به شاخ طلایی دارند و می توانید با نوشیدن یک فنجان قهوه ترک هنگام غروب آفتاب لذت دوچندانی از موقعیت خود ببرید. با طاووس گشت همراه باشید.

چرا شاخ طلایی استانبول به این اسم معروف شده است؟

شاخ طلایی استانبول یک آبراه شکل شاخ است که بخش اروپایی شهر را نصف می کند. این آبراه از تنگه بسفر شروع شده و به دریای مرمره ختم می شود. نام این آبراه به خاطر رنگ طلایی آن در هنگام غروب خورشید و شکل شاخ مانند آن انتخاب شده است. درباره علت نام گذاری این آبراه دو افسانه وجود دارد. یکی از افسانه ها می گوید که در زمان فتح قسطنطنیه توسط عثمانی ها، مردم بیزانس تمام ثروت خود را به داخل این خلیج پرتاب کردند و باعث شد که آب به رنگ طلایی درآید. افسانه دیگر می گوید که بازتاب نور خورشید بر روی سطح آب، رنگ طلایی به آن می داد و به همین دلیل نام شاخ طلایی را برای آن برگزیدند.

شاخ طلایی استانبول و پل های معروف آن

شاخ طلایی استانبول یک آبراه تاریخی است که بخش اروپایی شهر را به دو قسمت تقسیم می کند. این آبراه از تنگه بسفر شروع شده و به دریای مرمره ختم می شود. برای اتصال دو ساحل این آبراه، چندین پل ساخته شده است که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند. پل گالاتا، قدیمی ترین و نوستالژیک ترین پل استانبول است که منطقه امینونو را به کاراکوی وصل می کند.

این پل در قرن پانزدهم میلادی اولین بار ساخته شد و در طول تاریخ چندین بار بازسازی شده است. پل بسفروس، اولین پل بین اروپا و آسیا در استانبول است که در سال ۱۹۷۳ با حضور سلطان عبدالمجید افتتاح شد. این پل منطقه اورتاکوی را به اوسکودار وصل می کند و ۸ خط ماشین رو و ۲ خط متروبوس دارد. بعد از کودتای سال ۲۰۱۶، نام این پل به شهدای مارس تغییر یافت. پل سلطان محمد فاتح، دومین پل در استانبول است که در سال ۱۹۸۸ با حضور رئیس جمهوری آن زمان ترکیه  افتتاح گردیده است.

مکان های دیدنی اطراف شاخ طلایی استانبول

شاخ طلایی استانبول یک آبراه زیبا و تاریخی است که بخش اروپایی شهر را به دو نیمه تقسیم می کند. این آبراه به خاطر رنگ طلایی آن در هنگام غروب خورشید و شکل شاخ مانند آن نام گذاری شده است.

برخی از جاذبه های معروف استانبول در ساحل این آبراه قرار دارند. مسجد ایاسوفیا، مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، بازار چتردار، مسجد سلیمانیه و مسجد رستم پاشا در سمت جنوب خلیج هستند. میدان تکسیم، برج گالاتا، خیابان استقلال و کاخ دولماباغچه در سمت شمال خلیج هستند. در اطراف خلیج شاخ طلایی خانه های چوبین قدیمی و چندین کلیسای باستانی که به دوران بیزانس بر می گردند وجود دارند. برای دیدن منظره های فوق العاده خلیج شاخ طلایی باید به تپه عشق (Çamlıca Tepesi) بروید و با نوشیدن چای یا قهوه ترک، از منظره رو به روی خود لذت دو چندانی ببرید.

همچنین می توانید از گشت و گذار در محله های دیدنی اطراف آن حسابی لذت ببرید. برخی از این محله ها عبارتند از: ایوپ، هاسکوی، گالاتا، کاراکوی، ایوان سرای، بالات، فنر، چیبالی، زیرک، اونکاپانی و امینونو.

بهترین زمان بازدید از شاخ طلایی استانبول

در زمان غروب آفتاب منظره اطراف آبدره و شاخ طلایی استانبول بسیار دیدنی است. وجود چندین باغ لاله در اطراف شاخ طلایی استانبول باعث زیبایی بیشتر آن شده است و بسیاری از افراد ثروتمند برای تفریح کردن با کشتی های خود به این دریاچه می‌آیند. در اواخر قرن ۱۸ ساخته شدن یک کارخانه تولید سیگار در اطراف این آبراه باعث شد که این منطقه تبدیل به یک منطقه صنعتی شود و ریخته شدن پسماندها و فاضلاب‌های کارخانه‌ها به آب تمیز این رودخانه باعث خراب شدن این منطقه شد. در اواخر قرن ۲۰ بدلیل خراب شدن این منطقه تصمیم به پاکسازی شاخ طلایی استانبول گرفته شد و به تدریج تفرجگاه‌هایی در اطراف این آبدره ساخته شد.

برای سفر به ترکیه و رزرو و خرید تور های داخلی و خارجی، به وبسایت طاووس گشت مراجعه کنید.

همچنین می توانید با شماره های ما تماس بگیرید.

09137547969

03136277662