بــســـتـــن
پـنـجــــــره

روستاهای پلکانی ایران

خواندن 5 دقیقه
27 خرداد 1403 | 12:41
27 خرداد 1403 | 12:41
خواندن 5 دقیقه

ایران به‌دلیل داشتن کوهستان‌های متعدد، دارای بسیاری از روستاهای پلکانی است. این روستاها به خاطر معماری منحصربه‌فرد، اقلیم کوهستانی و طبیعت زیبا از مقاصد گردشگری محبوب کشور به‌شمار می‌روند. در این مطلب با برخی از معروف‌ترین روستاهای پلکانی ایران آشنا می‌شویم. با طاووس گشت همراه باشید.

روستای پلکانی چیست؟

روستاهای پلکانی، مقاصدی جذاب برای سفر و گردش هستند. ویژگی‌ خانه‌های پلکانی این است که سقف بنای پایینی به‌عنوان حیاط خانه بالایی و پیاده‌رو استفاده می‌شود. این روستاها زنجیروار و در امتداد شیب طبیعی زمین بنا شده‌اند و بافتی متراکم دارند. مصالح ساخت این خانه‌ها اغلب از سنگ، چوب، گل و خشت هستند. طراحی خانه‌ها به‌گونه‌ای است که در معرض وزش مطبوع باد قرار بگیرند و تهویه طبیعی و چشم‌اندازی عالی داشته باشند.

روستای پلکانی ماسوله

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان فومن، بخش سردار جنگل

ماسوله یکی از شناخته‌شده‌ترین روستاهای پلکانی ایران و جهان است. این روستا در دامنه کوه‌های سرسبز البرز قرار دارد و به‌خاطر معماری خاص، بازارهای محلی و چشم‌اندازهای طبیعی خود معروف است. ماسوله به‌عنوان یک شهر تاریخی و زنده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. خانه‌های ماسوله با بالکن‌های مزین به گل‌های شمعدانی و کوچه‌های شیب‌دار و پلکانی، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند.

روستای انبوه

  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو، دهستان کلیشم

روستای انبوه به‌دلیل معماری پلکانی و بافت سنتی به ماسوله دوم گیلان شهرت دارد. این روستا در دامنه کوه‌های البرز شمالی قرار دارد و دارای مراتع سرسبز، درختان متعدد و هوای پاک و خنک است. انبوه از قدیمی‌ترین روستاهای بخش عمارلو رودبار است و اهالی آن به دامداری و باغداری مشغول هستند. صنایع دستی و محصولات باغی این روستا از جمله انار، گردو و فندق بسیار معروف هستند.

روستای پلکانی پالنگان

  • آدرس: استان کردستان، شهرستان کامیاران، بخش مرکزی، دهستان ژاورود

پالنگان از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی کردستان است. این روستا در دو سوی دره «تنگی ور» و در راستای شیب طبیعی کوه ساخته شده‌اند. خانه‌های پالنگان اغلب با سنگ و به‌صورت خشکه‌چین ساخته شده‌اند و رودخانه «تنگی ور» از میان آن می‌گذرد. پالنگان به‌دلیل وجود پل‌ها، چشمه‌ها و طبیعت بکر خود مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

روستای پلکانی اورامان

  • آدرس: استان کردستان، شهرستان سروآباد، بخش اورامان

هورامان تخت یا اورامان تخت، منطقه‌ای مسکونی با معماری پلکانی در استان کردستان است. اورامان به‌عنوان معروف‌ترین روستای پلکانی کردستان شناخته می‌شود. این روستا در دامنه دره‌ای شرقی – غربی و در شیب تندی روبه‌روی «کوه تخت» بنا شده است. مراسم پیر شالیار و جشن‌های محلی از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری اورامان هستند.

روستای پلکانی دولاب

  • آدرس: استان کردستان، شهرستان سنندج، بخش سیروان، دهستان میانرود

دولاب با طبیعت کوهستانی، معماری جذاب، آیین و سنن اصیل، غذاهای محلی و سوغات و صنایع دستی باکیفیت، یکی از مناطق نمونه گردشگری و روستاهای زیبای کردستان است. این روستا دارای بیش از ۱۶۰ رود و چشمه دائمی است و خانه‌های سنگی و کاه‌گلی آن فضایی سنتی را به نمایش می‌گذارند.

روستای پلکانی ابیانه

  • آدرس: استان اصفهان، شهرستان نطنز، بخش مرکزی، دهستان برزرود

ابیانه یکی از بلند‌ترین نقاط مسکونی ایران و از معروف‌ترین روستاهای پلکانی کشور است. این روستا به‌دلیل معماری بومی و پلکانی، بناهای تاریخی متعدد و دیوارهای سرخ خود شهرت دارد. ابیانه در حاشیه دشت کویر قرار دارد و به‌عنوان یک روستای خاص و مورد توجه گردشگران شناخته می‌شود.

روستای پلکانی دشتک

  • آدرس: استان فارس، شهرستان مرودشت، بخش دودزن، دهستان ابرج

دشتک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان فارس است و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی مرودشت شناخته می‌شود. این روستا در دامنه تنگه‌ای سرسبز و زیبا به نام «تنگه کوه دشتک» قرار دارد. دشتک دارای معابر پیچ‌درپیچ و نامنظم است که ارتباط بخش‌های پایینی و بالایی روستا را ممکن می‌کنند.

روستای پلکانی سر آقا سید

  • آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، بخش مرکزی، دهستان میانکوه

سرآقا سید به ماسوله زاگرس شهرت دارد و در دل جنگل‌های بلوط و کوه‌های زردکوه بختیاری قرار گرفته است. این روستا به‌دلیل پتانسیل بالای طبیعی و تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. خانه‌های سرآقا سید با خشت خام، کاهگل، سنگ و چوب ساخته شده‌اند و دیوارهای پهن و درهای چوبی کوچک آن فضای داخل خانه‌ها را از سرمای سخت پاییز و زمستان محفوظ می‌دارد.

روستای بوژان

  • آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان نیشابور، بخش مرکزی، دهستان فضل

بوژان روستایی کوهپایه‌ای در دامنه جنوبی یکی از مرتفع‌ترین قلل بینالود به نام قله شیرباد است. این روستا با طبیعت بکر، جریان رودخانه پرآب بوژان، آبشارها و چشمه‌های متعدد، آب‌وهوای خنک در تابستان و باغات سرسبز خود، یکی از مقاصد گردشگری محبوب نیشابور است.

روستای کنگ

  • آدرس: استان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه شاندیز، بخش طرقبه، دهستان جاغرق

روستای کنگ با طبیعت باشکوه و پیشینه غنی تاریخی، مقصدی مطلوب برای گردشگران است. این روستا در دامنه‌های رشته‌کوه بینالود قرار دارد و به‌دلیل معماری پلکانی و چشم‌اندازهای طبیعی خود بسیار مورد توجه است. کنگ دارای طبیعت بکر، باغات سرسبز و هوای معتدل در فصول گرم سال است.

برای سفر و رزرو و خرید تور های داخلی و خارجی، به وبسایت طاووس گشت مراجعه کنید.

همچنین می توانید با شماره های ما تماس بگیرید.

09137547969

03136277662