بــســـتـــن
پـنـجــــــره

آداب نوشیدن قهوه در کشورهای مختلف

خواندن 5 دقیقه
13 مهر 1402 | 20:38
13 مهر 1402 | 20:38
خواندن 5 دقیقه

قهوه یکی از محبوب ‌ترین نوشیدنی‌ ها است که در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد و به روش‌های منحصربه‌ فردی مصرف و سرو می‌شود. آیا می‌ دانستید که در برخی از نقاط جهان، امتناع از نوشیدن یک فنجان قهوه بی ‌ادبی یا توهین‌ آمیز تلقی می‌شود؟ قهوه و آداب سرو آن، در بسیاری از فرهنگ‌ها در هم تنیده شده‌ اند. هر کشوری سنت های قهوه خود را دارد و آن را متفاوت می نوشند. با طاووس گشت همراه باشید تا برخی از این آداب را به شما معرفی کنیم.

ایتالیا

در ایتالیا معمولاً یک لیوان آب در کنار قهوه سرو می شود، تا بتوانید خود را برای نوشیدن قهوه آماده کنید. قهوه همیشه بعد از غذا سفارش داده می شود. هنگام غذا خوردن و قبل از آن، قهوه سفارش داده نمی شود.

اغلب ایتالیایی‌ها قهوه اسپرسو را تلخ و بدون شیرین کننده می‌نوشند. از دیگر آداب سرو قهوه در ایتالیا این است که معمولا قهوه را در کافی شاپ و به صورت سرپایی در قسمت بار می‌نوشند و اگر در کافه بنشینند مدت طولانی را صرف نوشیدن قهوه نمی‌کنند.

در این کشور مرسوم است که اگر شخصی تمایل دارد مدت بیشتری را در کافه بماند، باید مبلغی را اضافه تر پرداخت کند.

همچنین خوردن کاپوچینو در صبح معمول است و در بقیه طول روز این امرعادی نیست.

ترکیه

در ترکیه از دیرباز مرسوم بوده که قهوه را به همراه شیر و عسل دم کنند. به این روش از تهیه قهوه که در کشور ترکیه مرسوم می باشد اولد مور می‌گویند.

از دیگر آداب نوشیدن قهوه در ترکیه این است که معمولا قهوه ترك را خیلی آرام و در جذوه (قهوه جوش های کوچکی که عموماً مسی و برنجی می باشند) درست می‌کنند. در كنار آن نیز یك لیوان آب سرد سرو می‌کنند، آب را قبل از قهوه می‌نوشند تا دهان تازه باشد تا طعم قهوه بهتر درك شود.

نکته جالب دیگر در فرهنگ ترکیه این است که برخی از افراد، پیش از خوردن قهوه (به ویژه بعد از غذا) یك لیوان عرق نعنا می‌نوشند. تهیه قهوه ترک با سایر انواع قهوه از جمله قهوه فرانسه و قهوه اسپرسو متفاوت می باشد. برای تهیه قهوه ترک پودر قهوه را به صورت مستقیم با آب ترکیب می‌کنند و قهوه از هیچ فیلتری عبور نمی‌کند پس در نتیجه پودر قهوه در قهوه آماده شده دیده می شود و در ته فنجان نیز ته ‌نشین می‌گردد که به آن لرد می گویند.

عربستان

قهوه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، آداب و رسوم جدی دارد. امتناع از قهوه به عنوان یک رفتار بد تلقی می شود. این امری عادی است، که قهوه ابتدا از مسن ترین افراد گروه سرو می شود و مردان معمولاً با مردان و همچنین زنان با زنان قهوه می نوشند. قهوه عربستان سعودی کاهوا نام دارد، که غلیظ و تیره و بسیار تلخ است. قهوه عربی با هل طعم دار می شود و اغلب با خرمای شیرین سرو می شود، تا تلخی آن را از بین ببرد. این قهوه نسخه ای از قهوه دم کرده دانه های عربیکا است. قهوه عربی تلخ است و معمولا شکری به آن اضافه نمی شود. معمولاً در یک فنجان کوچک که با نقش و نگار زیبا تزئین شده سرو می شود. از نظر فرهنگی، قهوه عربی در جمع های خانوادگی یا هنگام پذیرایی از مهمانان سرو می شود. قهوه عربی ریشه در فرهنگ و سنت خاورمیانه و عرب دارد و محبوب ترین نوع قهوه دم شده در خاورمیانه است. خاستگاه آن از خاورمیانه و از یمن شروع شد و در نهایت به مکه (حجاز)، مصر، شام و سپس در اواسط قرن شانزدهم به ترکیه و از آنجا به اروپا رفت، جایی که قهوه در نهایت آنجا محبوبیت پیدا کرد. قهوه عربی یک میراث فرهنگی کشورهای عربی است که توسط یونسکو تأیید شده است.

اتیوپی

میوه قهوه نخستین بار در اتیوپی کشف و به دنیا معرفی شد. اتیوپی که زادگاه قهوه در دنیاست بر خلاف بیشتر کشورها آداب نوشیدن قهوه منحصر بفرد خود را حفظ نموده و حتی مراسم‌ و جشن‌هایی که بر اساس قهوه برپا می‌شود همچنان در این کشور پابرجاست. نوشیدن قهوه در اتیوپی یک سنت ملی است، که ممکن است چندین ساعت طول بکشد. این یکی از قدیمی ترین و تشریفاتی ترین سنت ها در قاره آفریقا است. قهوه در سه نوبت سرو می شود، که به آن ها آول، تونا و باراکا گفته می شود. مراسم قهوه خوری بسیار مجلل و دوست داشتنی است. ریختن قهوه فقط توسط خانم خانه انجام می شود. این قهوه بونا نامیده می شود و از فاصله دور درون فنجان ها ریخته می شود. به طور سنتی، قهوه با کره و نمک طعم دار می شود. هنگام نوشیدن قهوه در اتیوپی، همیشه آن را به آرامی می نوشند و هرگز این کار به سرعت انجام نمی شود.

فنلاند

یکی از متفاوت ‌ترین روش‌ها و آداب نوشیدن قهوه در کشور فنلاند وجود دارد. مردم این کشور یک تکه کوچک از پنیر محلی را درون فنجان قهوه خود می اندازند و بعد قهوه دم‌ آوری شده را روی آن می‌ریزند و میل می‌کنند، نام این قهوه عجیب لپلند کافی Lapland coffee است.

آرژانتین

آداب نوشیدن قهوه در آرژانتین کمی متفاوت است به این صورت که در این کشور، کف شیر به چند قطره قهوه تلخ و غلیظ اضافه می‌شود، بهتر است بگوییم این نوشیدنی یک فنجان شیر با کمی قهوه می باشد نه قهوه به همراه شیر، نام این قهوه در آرژانتین لاگریما است.

مراکش

آداب نوشیدن قهوه در مراکش با ادویه همراه است، به همین خاطر در این کشور ادویه‌ هایی مثل دانه کنجد، فلفل سیاه و جوز هندی همراه با دانه‌های معمولی قهوه‌ آسیاب می‌کنند، سپس آن را دم می نمایند. شاید ترکیب این ادویه‌ ها با قهوه عجیب به نظر برسند اما طعمی تند، قوی و جدید در قهوه بوجود می آید، نام این قهوه‌ی ترکیبی با ادویه اسپایسد کافی می باشد.

هنگ کنگ

یکی از نوشیدنی ‌های محبوب مردم کشورهای شرق آسیا و هنگ کنگ چای‌ می باشد. در واقع چای در کشورهای شرق آسیا بخشی از فرهنگ آن‌ کشورها شده است؛ علاقه مردم هنگ کنگ به چای باعث شده آداب نوشیدن قهوه در این کشور کمی متفاوت باشد، آنها نوشیدنی را از ترکیب چای سیاه، فلفل، شیر غلیظ شده و دو شات قهوه تلخ اسپرسو درست کنند، طعم این قهوه بسیار تند و عجیب است که شاید همه پسند نباشد.

برزیل

برزیل یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده قهوه در جهان می باشد. از آنجا که برزیل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قهوه در جهان می باشد روش‌های آماده‌ سازی و آداب نوشیدن قهوه متفاوتی نیز برای قهوه دارد و معمولا برزیلی ‌ها قهوه‌ی معمولی نمی‌نوشند.

یکی از این روش‌های تهیه قهوه در برزیل cafezinho است. cafezinho در زبان پرتغالی به معنای قهوه کوچک سیاه و سفید است، این نوشیدنی قهوه‌ای بسیار شیرین و قوی است و در فنجان‌های کوچک سرو می گردد. cafezinho طرفداران بسیاری در میان مردم برزیل دارد به طوری که در اکثر اوقات از طول شبانه روز این قهوه را مصرف می کنند که بسیار هم شبیه به اسپرسو می باشد.

برای رزرو و خرید تور های داخلی و خارجی، به وبسایت طاووس گشت مراجعه کنید.

همچنین می توانید با شماره های ما تماس بگیرید.

09137547969

03136277662